Parlant amb alguns col·legues que exerceixen la nostra professió als mitjans m’explicaven
la diferència que hi ha entre les empreses obertes, transparents i proactives -comunicativament
parlant- i les que fan de l’opacitat i la falta d’interacció el seu principal leit-motiv de comunicació. Això m’ha fet
pensar i refermar, un cop més, la meva opinió al respecte.
Una empresa –qualsevol- té l’obligació
moral de ser transparent. La transparència i el compromís amb la societat és
una manera de retornar a la comunitat on opera la riquesa que ha obtingut d’ella.
Quan parlem d’empreses de serveis públics o fins i tot institucions i administracions,
la implicació social ha de ser encara més gran.
Part de la imatge de tota organització depèn
del que parlen d’ella els mitjans de comunicació. Els periodistes, com a líders
d’opinió, són claus en la consolidació d’un imaginari col·lectiu que inclou la
imatge de l’empresa o institució. Aquesta imatge s’acabarà de formar amb les
experiències i percepcions personals de cada usuari o client, està clar, però
els mitjans juguen un paper essencial. Aquest motiu hauria de ser suficient per
voler estar presents als mitjans, no només donant resposta a les seves
inquietuds, sinó també de manera proactiva, proposant, per exemple, continguts d’interès
social.
Però, com bé sabem, no totes les
empreses tenen aquesta actitud. Encara hi ha qui s’amaga darrere del seu
ordinador; qui no manté un diàleg constant amb els periodistes, qui desconeix
les necessitats que tenen els mitjans, qui prefereix declinar entrevistes i
peticions de declaracions... i tot pensant que la seva és l’estratègia
encertada. Res més lluny de la realitat. La percepció de la seva empresa serà
cada cop més llunyana, més desconnectada de la societat, opaca i poc
transparent. Els periodistes confiaran poc en les seves comunicacions oficials i
en el cas de veure’s implicat en una crisi no els tindrà d’aliats.
Però el compromís social hauria d’anar
més enllà de tenir una actitud oberta i transparent amb els mitjans de
comunicació. Amb això no vull dir que tota empresa hauria de tenir una fundació
a l’estil de les Obres Socials de les caixes d’estalvi, però sí un programa d’actuacions
per retornar a la societat part de la riquesa que ha generat. Aquestes accions
no només complirien aquesta funció, sinó que també beneficiarien la imatge de l’empresa
i la percepció d’aquesta en l’imaginari de la comunitat. I no tot passa per
invertir recursos econòmics en aquesta funció: l’assistència a actes d’interès
social, l’organització d’iniciatives relacionades amb la seva activitat o la
proximitat amb els clients i la societat en general podrien ser bones i
econòmiques maneres d’aconseguir-ho.
En definitiva, la implicació social de
tota empresa, participant en la mida del possible en les principals
representacions de la cultura i l’associacionisme de la seva comunitat, hauria
de ser exigible, com a mínim, moralment. I la transparència, entesa com una
manera de donar la cara i d’explicar
les seves principals actuacions, hauria de vertebrar el Pla de Comunicació de
qualsevol organització que es consideri compromesa amb la societat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario