miércoles, 6 de junio de 2012

Canvi d’estratègia: que els altres parlin bé de nosaltres


No descobreixo la sopa d’all dient que ens trobem en un moment de desconfiança generalitzada. La crisi econòmica i financera, que es va iniciar precisament quan van aflorar casos de falta de transparència i de principis, s’ha expandit i s’ha portat per endavant la confiança de tota la població.

Fa uns dies, en una ponència sobre comunicació corporativa a ESADE, Ángel Alloza ens parlava de la necessitat que tots tenim, com a humans, de confiar en els demés. “La confiança és com una balança” –deia Alloza- “el problema és que ara s’ha desplomat”.

En aquest context de desconfiança generalitzada, i tenint en compte la nostra necessitat de confiar en algú... com resolem la paradoxa? Parlant amb col·legues Dircoms i experts en la gestió estratègica de la comunicació i d’intangibles vam arribar a la conclusió que, ara, és el moment de confiar en “els nostres iguals”: en gent com nosaltres. De fet, aquest canvi d’estratègia l’estem portant a terme tots, gairebé sense adornar-nos, des de fa temps. Qui pot confiar en les entitats bancàries després de col·locar productes “tòxics” a persones humils? Com podem confiar en les administracions públiques, immerses en una profunda crisi i que no troben la manera de garantir allò que fins ara semblava intocable? Per no parlar dels líders polítics, incapaços de trobar solucions per a la terrible situació que estem vivint.

Hem canviat als que fins ara eren els dipositaris de la nostra confiança (empreses, polítics, administracions) per persones corrents, com nosaltres. Traslladant aquesta idea a l’empresa, cada cop confiem menys en els CEO per confiar en els empleats de base. I en el context social, cada cop confiem menys en un diari o en una televisió, sinó en els professionals periodistes que hi treballen o, fins i tot, en usuaris anònims que opinen a les xarxes socials gràcies a la democratització de la informació.

És aquest canvi el que ha de provocar també un altre canvi: una reorientació de l’estratègia de comunicació de tota empresa i institució. Ara ja ningú confia en els missatges i comunicacions institucionals. Ara hem d’intentar que la gent parli bé de nosaltres, perquè són aquestes persones qui generaran bona imatge i reputació de nosaltres. És per això que és essencial gestionar professionalment la comunicació 2.0 a les xarxes, tot i que hi ha encara qui no s’ho creu. No dic que ja no siguin necessàries les relacions públiques i amb els mitjans tal com les coneixem fins ara, sinó que aquestes s’han de complementar amb actuacions de comunicació 2.0 que ens garanteixin una bona reputació. 

Però aquesta reorientació estratègica ha d’anar acompanyada, també, d’un canvi dels discursos corporatius. Les empreses, majoritàriament, parlen dels seus rendiments econòmics, de la seva mida, de la seva posició dins del mercat... però és això el que realment interessa a la població? És això el que esperen sentir i llegir els qui han d’opinar i parlar d’elles a les xarxes? Aquells que hauran d’ajudar-me a generar confiança? Evidentment, no. Les empreses i institucions, les que encara no ho hagin fet, han d’incorporar als seus discursos temàtiques d’interès social, com ara la qualitat del seu producte, els seu servei post-venda, el seu compromís amb la comunitat, el tracte als seus treballadors o els seus valors corporatius.

Tot plegat pot semblar un fet sense importància, però creieu-me: ens hi juguem molt. En la gestió de la comunicació corporativa, la confiança és essencial. I si nosaltres no la podem generar directament, hem d’aprofitar aquesta situació per fer que els altres siguin els qui parlin bé de nosaltres: els nostres ambaixadors, els nostres altaveus. 

No hay comentarios: