martes, 8 de mayo de 2012

Ara, opinem tots

Encara avui en dia em sorprèn que moltes persones, fins i tot usuàries de Facebook i Twitter, critiquen el fet que un o altre parli a les xarxes socials d’una institució o empresa. Donant-li voltes al tema, he arribat a la conclusió que per molt 2.0 que sigui, aquest usuari no ha entès el nou paradigma comunicatiu que s’ha imposat, ens agradi o no.


No entraré a valorar si tots els que escriuen -escrivim- a les xarxes socials fem periodisme -està clar que no-, però el que no és discutible és que, ara, qualsevol persona es converteix en emissor de missatges. Un fet que abans només estava reservat a les institucions, empreses i, sobretot, mitjans de comunicació. No podem jutjar la realitat amb els criteris de l’anterior paradigma i, sempre que estigui dins dels marges de la llei, qualsevol persona és lliure de dir el que vulgui de qui vulgui.

Davant d’aquesta situació trobem, com sempre, dues possibles reaccions en el sí de les companyies i institucions: els apocalíptics (que creuen que les xarxes socials ens portaran a la catàstrofe i que estan disposats a ignorar la seva existència) i els integrats (que volen conèixer i aprofitar les possibilitats que atorga el 2.0). No tornaré a destacar les oportunitats que pels comunicadors corporatius i per a les empreses ofereixen les xarxes socials (si voleu saber-ne més, llegiu aquest article meu o aquest altre) però, deixant de banda si són bones o dolentes, el que està clar és que les xarxes existeixen, són una realitat, tenen la seva pròpia manera de funcionar i el seu poder de generar opinió i de difusió és immens.

Davant d’aquesta realitat, ens agradi o no, les empreses que encara no ho hagin fet s’han de treure el mocador dels ulls, confiar en els seus gestors de la comunicació -que encara hi ha empreses que en tenen de professionals. Poques, però n’hi han- i incloure les xarxes socials en el seu mix de comunicació.

I davant la reiterada i equivocada idea de molts directius de que si entrem a les xarxes socials ens criticaran, recordeu que és un mite fals. Tot i que la teva empresa no tingui un perfil a Twitter, estic segur que està sent criticada. I com que no hi és, no s’assabenta del que passa, ni pot reaccionar ni pal·liar aquesta mala imatge i reputació que s’està gestant en el món 2.0.

I creieu-me: encara hi ha "responsables" de comunicació als quals no els importa què i en quins termes es parla de la seva empresa a les xarxes socials.

No hay comentarios: