No entraré a valorar si tots els que escriuen -escrivim- a les xarxes socials fem periodisme -està clar que no-, però el que no és discutible és que, ara, qualsevol persona es converteix en emissor de missatges. Un fet que abans només estava reservat a les institucions, empreses i, sobretot, mitjans de comunicació. No podem jutjar la realitat amb els criteris de l’anterior paradigma i, sempre que estigui dins dels marges de la llei, qualsevol persona és lliure de dir el que vulgui de qui vulgui.
Davant d’aquesta situació trobem, com
sempre, dues possibles reaccions en el sí de les companyies i institucions: els
apocalíptics (que creuen que les xarxes socials ens portaran a la catàstrofe i que
estan disposats a ignorar la seva existència) i els integrats (que volen
conèixer i aprofitar les possibilitats que atorga el 2.0). No tornaré a
destacar les oportunitats que pels comunicadors corporatius i per a les
empreses ofereixen les xarxes socials (si voleu saber-ne més, llegiu aquest article meu o aquest altre) però, deixant de banda si són bones o dolentes, el que està clar
és que les xarxes existeixen, són una realitat, tenen la seva pròpia manera de
funcionar i el seu poder de generar opinió i de difusió és immens.
Davant d’aquesta realitat, ens agradi o
no, les empreses que encara no ho hagin fet s’han de treure el mocador dels
ulls, confiar en els seus gestors de la comunicació -que encara hi ha empreses
que en tenen de professionals. Poques, però n’hi han- i incloure les xarxes
socials en el seu mix de comunicació.
I davant la reiterada i equivocada idea
de molts directius de que si entrem a les xarxes socials ens criticaran,
recordeu que és un mite fals. Tot i que la teva empresa no tingui un perfil a
Twitter, estic segur que està sent criticada. I com que no hi és, no s’assabenta
del que passa, ni pot reaccionar ni pal·liar aquesta mala imatge i reputació
que s’està gestant en el món 2.0.
I creieu-me: encara hi ha "responsables" de comunicació als quals no els importa què i en quins termes es parla de la
seva empresa a les xarxes socials.
No hay comentarios:
Publicar un comentario