miércoles, 2 de diciembre de 2009

El consumidor 2.0


Aquest estiu vaig llegir el llibre de Víctor Gil i Felipe Romero "Crossumer", que em va captivar per la seva facilitar a l'hora d'identificar el nou consumidor del segle XXI. Ahir a la tarda, parlant amb una col·lega de professió, el consumidor 2.0 va entrar de ple a la conversa. Plegats varem arribar a la simple i, de ben segur, errònia conclusió de que les marques cada cop ho tenen ben magre a l'hora de comunicar, relacionar-se amb el seu consumidor i de posicionar-se en el mercat. Reflexionant una mica, penso que no hem de ser tan alarmistes. Al contrari!

De fet, a Crossumer, es defineix el perfil del nou consumidor (que els autors han batejat així, com crossumer) i que es caracteritza bàsicament per ser un bon coneixedor de les noves tecnologies, de les estratègies tradicionals de màrqueting i, sobretot, per consultar, comparar i contrastar les opinions d'altres consumidors abans de realitzar la compra. Jo mateix, que m'estic (ens estem) muntant el pis (sí ,tot arriba, amics!) estic seguint les passes del meu estimat amic David (un veritable crossumer) per comparar preus i veure opinions d'altres consumidors a
Ciao i comprar a través de RedCoon.

La visió apocalíptica de tot plegat es basa en la idea que el crossumer, el consumidor 2.0, no confiarà en el missatge publicitari de marca; ni tampoc en l'opinió d'un periodista especialitzat que escriu en un diari o publicació sectorial... és el final del regnat de les marques. El poder està en mans del consumidor.
La comunicació i la publicitat no tenen res a fer. Bé... doncs perfecte, no? Que tinguem el poder nosaltres, els consumidors, és magnífic. Però permeteu-me dubtar d'aquells que opinen que la publicitat, el màrqueting i la comunicació ho tenen magre en aquest context.

De fet, penso que el crossumer és una oportunitat per a la comunicació corporativa i el posicionament de marca. Ens permetrà (de fet, ja mateix) conèixer l'opinió del nostre consumidor, com aquest evoluciona al llarg del temps, què és el que vol, què n'opina, quins són els punts febles de la nostra marca... i tot, per millorar. Aquest ha de ser l'objectiu de qualsevol marca, ja sigui de producte, servei o d'institució: millorar. I les tecnologies 2.0 ens ho facilitaran.
Mirem, per exemple, un sector on el nou consumidor, el crossumer, ja fa un temps que ha sorgit: la informàtica. En aquest sector, trobem dues marques diferenciades: Microsoft i Apple. Amb la primera, podeu fer una cerca ràpida a Google per comprovar la infinitat de blogs en els quals critiquen la marca creada per Bill Gates. I, la segona, està plena de seguidors fidels a tort i a dret. Si una marca fa les coses bé, no ha de tenir por del nou model de consumidor que està sorgint. I, el més important: la bona comunicació, màrqueting o publicitat mai han de partir de la base que el consumidor és inculte o inútil. Tenint en compte aquest petit detall i considerant al nou consumidor una persona encara més intel·ligent, espavilada i molt informada, el nou panorama obliga a les marques a actualitzar-se constantment, rectificar i escoltar en tot moment l'opinió del seu consumidor. La comunicació serà, per tant, l'eina essencial per garantir aquesta proximitat amb el consumidor i per millorar la marca segons l'opinió del seu target. La prepotència de les marques s'acaba, i la comunicació serà, encara més, la clau per dialogar amb el consumidor.

Oi que us agrada com sona això? El crossumer és un regal pels comunicadors / publicitaris / marquetinians!

No hay comentarios: