martes, 12 de junio de 2012

Arguments de pes contra opinions infundades sobre les xarxes socials


L’intrusisme professional que patim en el sector de la comunicació corporativa fa que, sovint, persones que no tenen ni idea de gestionar estratègicament els intangibles opinin i s’atreveixin a beneir o condemnar tècniques o estils de comunicació.

Un dels casos més paradigmàtics, per ser de total actualitat, és la presència (o no) de les empreses i institucions a les xarxes socials. A continuació em disposo a anul·lar amb arguments les opinions infundades que alguns pseudoprofessionals s’atreveixen a esgrimir sobre aquesta qüestió:

1.- Les xarxes socials són una moda. Podria arribar a acceptar que les xarxes socials estan de moda. Però la seva implantació transversal en tots els sectors i el canvi de concepció d’Internet (ara es basa en la interacció i en el networking) fa pensar que la comunicació interactiva que permeten les xarxes socials serà (si encara no ho és) hegemònica a Internet.

2.- Hi ha molta gent que no té perfil a cap xarxa social. És cert. Però també ho és que cada cop més persones hi tenen. De fet, la popularització dels smartphones fa que cada cop siguin més els que utilitzen les xarxes socials (el 55% dels usuaris de les xarxes accedeixen a través dels telèfons mòbils). Segons la darrera onada de l’EGM, el mitjà Internet té una penetració del 43,4%. Es, per tant, el quart mitjà per penetració a Espanya. Els diaris tenen una penetració del 36,9% i bé que enviem notes de premsa, oi? Llavors, perquè no comuniquem a Internet?

3.- El meu públic no està a les xarxes socials. No m’ho crec. Segons l’Observatori de Xarxes Socials, el 93% dels usuaris d’Internet tenen un compte obert a Facebook. D’aquests, el 85% el manté actiu i actualitzat de manera permanent. En el cas de Twitter, el 32% dels internautes l’utilitza. I tampoc és un joc de nens: la mitjana d’edat dels usuaris de les xarxes socials a Espanya és 30 anys. Analitzant aquestes dades, heu arribat a pensar que un missatge a Facebook o Twitter pot tenir molta més audiència que una notícia publicada a un mitjà de comunicació convencional?

4.- Una empresa a Facebook o Twitter s’arrisca a rebre crítiques i insults. És una de les fal·làcies que més agraden als pseudoprofessionals. Si bé ells no ho saben, ara mateix, la seva marca, tot i que no tingui presència a cap xarxa social, està sent criticada. A les xarxes tothom és emissor de missatges, pel que tothom pot opinar. I això no ho podrà evitar cap director o cap de comunicació. Ara la situació ha canviat: hem d’aconseguir que els públics parlin bé de nosaltres. I això ho aconseguirem interactuant amb ells, dialogant, escoltant i reaccionant de manera ràpida a través de les xarxes. Si la marca no existeix a la xarxa social, a més de no assabentar-se de les crítiques rebudes (i, per tant, aprendre del que opinen els seus públics), mai podrà rectificar el seu error o contrarestar la crítica.

El tema dels insults mereix un capítol a part. Tothom pot insultar, és cert. Qualsevol pot fer una pintada negativa a la seu social de l’empresa. O insultar en un acte al director general de la mateixa. Davant d’aquest risc... deixarem de convocar actes? Hem de recordar que qualsevol que insulti, sigui a les xarxes socials o no, pot ser denunciat per calumnies, pel que aquest no pot ser un argument en contra de les xarxes socials.

5.- A les xarxes només hi ha rumors i no notícies contrastades. Mentida. De fet, cada cop hi ha més casos de notícies que es propaguen abans a les xarxes socials que a les pàgines web de mitjans informatius. És ben fàcil: primer, perquè molts dels usuaris de Twitter són periodistes que, abans de redactar la peça informativa, ja l’estan avançant al seu perfil social. I segon, perquè ara qualsevol usuari és emissor d’informació. Si una persona es converteix en espectador d’un accident, penjarà ràpidament la foto a les xarxes socials i comentarà el que està passant. Tots sabem que la credibilitat que té un diari i un periodista no la té un usuari anònim, però tant si és veritat com si no ho és, la notícia que publiqui a les xarxes socials es propagarà ràpidament, afectant de manera positiva o negativa a la teva empresa.

6.- La meva competència no està en les xarxes, pel que jo tampoc ho necessito. Gran error. A les xarxes no és fa comunicació per contrarestar la competència. Les xarxes es gestionen de manera estratègica per construir una bona imatge de marca i garantir una excel·lent reputació de l’empresa o institució. Una marca que conegui bé els seus públics i les seves opinions (clients, líders d’opinió, periodistes, accionistes), que s’impliqui localment amb la seva comunitat i que interaccioni de tu a tu, guanyarà personalitat, millorarà el seu posicionament i estarà millor preparada per encarar qualsevol crisi.

7.- Jo comunico enviant notes de premsa. No necessito més. Quin perill! Qui afirmi això no pot continuar ni un dia més cop a responsable de comunicació de cap empresa o institució. El mix de comunicació ha d’integrar, sí o sí, l’anàlisi i la difusió a les xarxes socials. El moment de tenir una pàgina web estàtica, de publicar un anunci publicitari o d’enviar una nota de premsa ja ha passat. Ara, a més de fer tot això, s’ha interactuar amb els públics, dialogar en el mateix nivell, escoltar-los, fer-los sentir partícips i, sobretot, aconseguir que parlin bé de tu. Si no ho fas, potser d’aquí poc ja serà massa tard.

8.- No és el nostre estil. Nosaltres mai hem fet això. És l’argument reaccionari que tot pseudoprofessional utilitza quan ja no té arguments de pes. Si prenem com a vàlida aquesta afirmació, no hauríem de continuar escrivint a màquina? O enviant les notes de premsa per correu postal? O millor encara: no hauríem de tancar la nostra pàgina web corporativa i cancel·lar els correus electrònics? Ens pot agradar més o menys, però la implantació de les xarxes socials ja és una realitat. Qui s’oposa a elles segueix el mateix patró que qui s’oposava a tenir telèfons mòbils, connexió a Internet o pàgina web fa tan sols uns anys: apocalíptics poc integrats.

Us animo a escriure un comentari a aquesta entrada amb els arguments que hagueu escoltat en contra de les xarxes socials. Estic segur que seran fàcils de rebatre. Comencem?

No hay comentarios: