jueves, 28 de agosto de 2008

L'oportunitat del Vallès

Molt sovint agafo retalls de diari que m'interessen per rellegir-los amb més calma més endavant. Un tema que m'apassiona és el transport públic i les infraestructures de comunicació Aquesta tarda m'he dedicat a llegir en profunditat una entrevista de l'Emili Bella a l'Antoni Prunés, director de l'AMTU, publicada a El Punt el passat 1 de juny. A grans trets, estic molt d'acord amb l'AMTU, tot i que jo aniria més enllà en l'aposta pels trens-metro i pels tranvies. D'aquí a pocs anys, el Vallès, sobretot la zona Sabadell-Terrassa, es convertirà en la segona capital de Catalunya en quant a nombre d'habitants. Els sabadellencs tenim la sort de viure en una ciutat que, a més, ha lluitat per evitar convertir-se en ciutat-dormitori, apostant clarament pels serveis i per la qualitat de vida. El vallès, Sabadell, no només és una potència en quant a nombre d'habitants sinó també en quant a personalitat pròpia. Però això no ho és tot. Com a segona capital, el Vallès necessita infraestructures de primera. L'ampliació de la xarxa d'FGC a Terrassa i Sabadell (Metro Sabadell) és una molt bona opció, però no en tenim prou. La línia orbital de rodalies i la nova connexió ferroviaria amb Barcelona a través d'Horta han de ser d'extrema prioritat. Igual que l'estació del TAV al Vallès! Tot i que és cert que quan estigui acabada l'estació de Sagrega-Meridiana es trigarà només 20 minuts en tren des de Barberà del Vallès a l'estació de l'alta velocitat, una població de més de 700.000 habitants necessita una parada pròpia d'alta velocitat. I esperar fins al 2017 ho veig excessiu.
Ara bé... hem de queixar-nos, fer sentir la nostra veu... però també contagiar-nos d'il·lusió al mirar al futur. El Vallès promet i en pocs anys la intercomunicació entre les principals ciutats de la comarca i amb Barcelona canviarà radicalment. Veiem només algunes de les futures infraestructures previstes o en estudi de les que tinc coneixement:
METRO I RODALIES FERROVIÀRIES DEL VALLÈS
Ampliació de la línia S1 Barcelona-Terrassa a la ciutat de Terrassa: 3 noves estacions (1 intermodal amb rodalies Renfe)
Ampliació de la línia S2 Barcelona-Sabadell a la ciutat de Sabadell: 5 estacions (1 intermodal amb rodalies) + 1 baixador que donaran lloc a una veritable xarxa de metro urbà (Metro Sabadell). Ja han començat les obres que s'espera que finalitzin al 2012. Possibilitat de creixement cap a Castellar del Vallès i cap a Granollers, actualment en estudi.
Línia orbital: nova línia de rodalies que connectarà Mataró amb Vilanova sense passar per Barcelona, el que permetrà unir les principals ciutats de la segona corona. Des de Sabadell-sud, un nou ramal portarà a Granollers i Mataró passant per les noves estacions de la creu de Barberà, Santiga i Santa Perpètua. Traçat encara en estudi... però s'hauria d'aprovar el projecte final en breu.
Nova línia d'FGC (Metro del Vallès-2): en principi, hauria d'unir Terrassa, Sabadell, Badia, Barberà, Cerdanyola i Ripollet, fins entrar a Barcelona a través del futur túnel d'Horta. Tot i que el traçat encara no està aprovat, tot sembla indicar que podria seguir, al seu pas per Sabadell i Barberà, el traçat de la carretera de Barcelona.
INFRAESTRUCTURES VIÀRIES
Ronda Vallès: versió millorada del quart cinturó, que es convertirà en les rondes de les principals ciutats del Vallès, permetent buidar les ciutats de tràfic.
Túnel d'Horta: a més de ferroviari, el túnel d'Horta ha de ser viari, per permetre descongestionar la C58 i els túnels de Vallvidrera en les hores punta. S'està estudiant que sigui de pagament.
Carril VAO a la C58: una espectacular infraestructura que aixecarà una nova "autopista" per a autobusos per sobre dels carrils existents. Amb el carril VAO, els autobusos que connecten Barcelona amb el Vallès seran, per fi, puntuals.
Nou accés Sabadell-sud - Sant Pau de Riu-sec: el futur polígon industrial del sud de Sabadell reordenarà l'entrada a la ciutat des de la C58, amb la construcció d'una nova rotonda elevada, entre d'altres millores.
INFRAESTRUCTURES A BARCELONA QUE BENEFICIARAN EL VALLÈS
Ampliació de la cua de maniobres a Plaça Catalunya - FGC: permetrà augmentar la freqüència de pas dels trens del Metro del Vallès, fins arribar als 5 minuts.
Estació intermodal Sagrega-Meridiana: a només 20 minuts en tren des de Barberà del Vallès, aquesta estació tindrà rodalies Renfe, AVE, autobusos, taxis i 4 línies de metro urbà de Barcelona (L1, L4, L5, L9).
Línia 9 de metro: Permetrà que els ciutadans del Vallès puguin arribar molt més ràpid a l'aeroport o als extrems est i oest de Barcelona, sense necessitat de passar pel centre de la capital. L'estació de Sarrià connectarà les principals línies d'FGC amb la L9. A més, des d'allà mateix, es podrà agafar també la línia L6, que es preveu que creixi cap a l'oest, direcció Pedralbes.
Tot pinta bé... però no ens oblidem tampoc de les possibilitats d'un tranvia propi per al Vallès (Tramvallès, en estudi al PDI) i de potenciar una veritable xarxa de Nit-Bus a Sabadell i Terrassa, que passin pels principals centres d'oci i pel centre de les ciutats.
Per acabar, em quedo amb una reflexió d'Antoni Prunés: "Els companys responsables de mobilitat del govern de la Generalitat i de la primera corona han d'entendre que la prioritat d'inversió en els pròxims anys s'ha de focalitzar tant en tren com en carretera a la segona corona. Estem arribant a empatar en habitants i activitats i el vestit ha de ser igual, sinó tota la regió metropolitana anirà malament".

No hay comentarios: