martes, 25 de agosto de 2009

La nova Gran Via de Sabadell

Després d'un intens mes d'obres a Sabadell, la primera de les grans actuacions comença a veure llum. Es tracta de la Gran Via, oblidada durant molts anys per part de l'Administració i gairebé única via de comunicació nord-sud de la ciutat.
Sense pretendre ser exhaustiu, analitzaré els punts forts i els dèbils de les obres de la Gran Via, les primeres des de que es va inaugurar la via al 1976:
ASPECTES POSITIUS DE LES OBRES:
  • El momentum: Tot i que potser hi ha gent que creu que la instal·lació de semàfors no s'hauria d'haver fet fins que no tinguéssim les rondes de Sabadell, jo penso que ara era el moment. La Gran Via no podia esperar més i necessitava una remodelació. A més, en el cas de produir-se embussos (que s'hi produiran...) serà una bona manera de "pressionar" a la Generalitat i Estat per tal que acceleri la construcció de les rondes.
  • Permeabilitazió: La instal·lació de semàfors a la Gran Via, modificació fonamental del disseny inicial de la via, tot i que provocarà cues i una mobilitat en cotxe més lenta, possibilitarà la permeabilitat de les dues bandes de la Gran Via, deixant de ser aquesta una frontera o un mur entre les dues bandes.
  • 3r carril: L'adequació d'un 3r carril minimitzarà l'impacte que pot provocar la instal·lació de semàfors al trànsit rodat.
  • Senyalització: La renovació de les senyals i els indicatius era necessària des de fa molts anys. Alguns conceptes havien quedat desfasats i calia una adaptació dels indicatius al disseny de la resta que estan presents a la ciutat.
  • Insonorització: La instal·lació de panells fonoabsorvents als túnels de la Gran Via i la utilització d'un nou quitrà en l'asfalt intentarà reduir el soroll en aquesta molesta via.
  • Modernització: la instal·lació d'una nova mitjana a l'entrada de la ciutat pel sud (pont número 1, a més de protegir als motoristes, dóna una imatge més moderna de la Gran Via.

ASPECTES DÈBILS DE LES OBRES:

  • Actuació curta: La impressió que tinc és que ens hem quedat curts. Sóc conscient que les obres s'han finançat gràcies al FEIL i que les actuacions no podien sobrepassar un calendari i un pressupost prèviament indicat pel Govern de Madrid. Tot i així, hi ha detalls, com el manteniment de les velles, rovellades i antiestètiques tanques i baranes dels ponts (només s'han repintat en color gris), que s'haurien d'haver millorat.
  • Disseny dels indicatius: L'ambició és la que també he trobat a faltar en el disseny dels indicatius i senyals. La mida de la lletra i la composició dels mateixos no faciliten la lectura. A més, s'hauria d'haver apostat per un color i per un "logotip" de la via, per tal d'unificar a nivell estilístic tota la senyalèctica i donar la importància que es mereix a la Gran Via. Un bon exemple seria el logo que s'utilitza als indicatius de les Rondes de Terrassa o el color verd present a les rondes Litoral, de Dalt i del Mig de Barcelona.
  • Carril reversible: Sota el meu punt de vista, hauria estat més interessant deixar un carril per a cada direcció i el del mig fer-ho reversible. Així, des de la Policia Municipal, es podria canviar el sentit del carril segons les necessitats del trànsit.
  • Disseny urbà: M'encata Sabadell. I estic content amb les millores que s'hi estan fent. Tot i així, trobo a faltar una aposta per mobiliari urbà únic o de disseny. No m'agrada veure a totes les places els mateixos llums, per posar un exemple. La Gran Via, com a la Rambla o l'Eix Macià, necessita un disseny propi per als fanals i semàfors, pel fet de ser una de les principals vies de la ciutat. Si a Sabadell tenim semàfors "especials" a l'eix Macià i central (negres i blancs) perquè aquí no s'ha apostat per la mateixa combinació de colors? I els peus dels grans semàfors? No hi havia cap disseny més modern i actual que els tòpics curvilinis?

Malgrat tot, benvingudes siguin totes les millores a la Gran Via (incloent-hi passos soterranis i senyals lluminoses). A gaudir del 3r carril i dels passos de vianants. I a anar més en compte amb els radars i les càmeres de vigilància als ponts. La propera remodelació de la via: quan tinguem les rondes. Llavors caldrà convertir l'a Gran Via en format passeig i donar cabuda al futur TramVallès.

3 comentarios:

Anónimo dijo...

A mi tb m’ agrada la “nova “ Gran Via . Crec que arregla bastant , no del tot ., l’ aïllament de la gent “de l’ altre cantò” . Potser si que els semàfors faran una mica de mossa als conductors ( jo entre ells) però no hem d’ oblidar que vivim en una ciutat , no enmig de la A7 i que s’ ha de pensar en les persones i en especial al vianants . Qui vulgui corre es pot comprar una casa a prop del peatge de Martorell i així podrà agafar “sovint” una via rapida .

Angelina Serrat

Anónimo dijo...

Però i la gent que vivim a Castellar del Vallès, Sant Llorenç, etc...abans era la millor opció per creuar sabadell, ara amb els semàfors és un caos, retencions a totes les hores del dia, abans com a mínim només hi havien retencions en hora punta. Sincerament crec que ho han fet molt malament.

òscargid dijo...

Anònims o anònimes; en primer lloc, gràcies per llegir el meu blog i pel vostre comentari.

A l'últim anòmin o anònima, només comentar-te que tens raó: els de Castellar patireu les molèsties de tenir semàfors a la Gran Via. Però el futur de la comarca passa per una circulació rodada a través de les rondes, no per circular per una "via ràpida" per dins de la ciutat de Sabadell.

Ni a Barcelona, que és la capital, existeix cap gran artèria viària que travessi l'interior de l'urbe sense semàfors (pensa en la Diagonal o la Meridiana, per exemple). Sé que serà complicat, sobretot mentre no tinguem rondes a Sabadell o el FGC fins a Castellar. Però també hem de ser solidaris amb els veïns de Sabadell que, fins ara, han estat dividits per una Gran Via intransitable per als vianants.

En qualsevol cas, aquesta és la meva opinió que explico en aquest humil blog. T'agraeixo el teu punt de vista, com a veí de fora de Sabadell.

Gràcies a tots/totes dos/dues!